Tartástechnológia

Három istállóval találkoztam kint Walesben melyek azt hiszem nagyjából standard-nek is mondhatóak.
Két istálló van a főtelepen. Az első istállóban azok a lovak találhatóak, amelyek napi használatban vannak, a hátsó istállóban pedig a csikók, illetve a legelőn megsérült lovak, vagy ha valamilyen kezelésre vártak. Az istállók egyenként 20boxosak, melyeknek a padozata más-más. A boxok alapterülete 9m2.


A fő istálló részletes adatai:

Az első osztályú lovak gumival borított talajú és gumival borított falú boxban vannak elhelyezve. Kiváló minőségű forgács az alom alattuk. Az etető porcelán féle anyagból van, amelyet leginkább egy mosdóhoz tudnám hasonlítani. Az itató, szelepes önitató. Mesterséges megvilágítás, valamint infra lámpa, természetes szellőztetéssel.



A fő istálló

Azok a lovak melyek napi munkában vannak, a padozatnak csak az első fele gumival burkolt,a hátsó rész pedig betonos. Itt az alom kartonpapír, mely apró kockákra vágottan, bálázva szereztünk be. Itató és etető hasonló az előzőekhez. Mesterséges fényforrás, izzókkal.



A csikók, tenyészkancák, pónik boxainak talaja teljesen betonból van és szalma található alattuk. Etető és itató ugyanaz. Izzó megvilágítással felszereltek a boxok.







A hátsó istálló


Almolás:
A lovak almolása naponta történt. Minden reggel a napot ezzel kezdtük. Ilyenkor eltávolításra kerül a trágya valamint a nedves alom is. Ezt egy nagy talicskába tettük, majd a pótkocsira ürítettük. A talicskába elég sok trágya került, legalább 4 – 5 boxnyi. A talicska kiürítése elég nehézkes hiszen a talicskát meg kell emelni, ami már üresen is tekintélyes súlyú. A pótkocsit traktorral szállítják el, egy legelőre, ahonnan később elszállításra kerül. Az istálló előtti placcot minden trágyázás és etetés után fel kellett söpörni, illetve van agy erre alkalmas gép, amely olyan mint egy nagy porszívó, csak tologatni kell, és eltűnik a sok piszok. Itthon én annak is örülök, hogy a lakásunkba tudtunk venni porszívót, nemhogy az istálló placcot porszívózzuk, hát ízlések és pofonok.
Hallottam olyan helyről is, ahol a trágyát egy ponyvazsákba tették és úgy hordták a trágya dombra, a vállukra dobva. Azt hiszem az sem lehetett túl könnyű.





Kartonpapír alom, a boksz elején pedig gumi borítású talaj



A boxokat határozatlan időnként kimostuk, fertőtlenítettük sterimobbal. Ez tulajdonképpen olyan mint a kézi autómosóban használt gépezet. Melegvízzel és fertőtlenítőszerrel teszi tisztává a kezelendő felületet. Mindig én mostam az istállókat, és a lószállítókat is, nagyon szerettem csinálni, jól beöltöztem, hogy ne legyek túl vizes és már „pancsoltam” is.

Vannak olyan lovak, melyek folyamatosan a legelőn tartózkodnak, ők általában a vemhes kancák, vagy csikós kancák, illetve pihenőre ítélt lovak. Ezek a lovak akkor kerülnek be az istállóba, ha kovács jön hozzájuk, illetve, ha bármilyen komolyabb sérülést tapasztalunk.
A lovakat mindennap ellenőrizni kellett. A legelős lovak ellátása Brigi kollégám feladata volt, ha ő szabadnapos volt, akkor én végeztem ezt el. A szemmel tartandó terület nagy ezért a főnökök kvadot biztosítottak számunkra. Így rövid idő alatt elvégezhető ez a feladat, valamint ha bármit ki kell vinni, akkor könnyebb a kis járgánnyal, melyhez egy kis utánfutó is tartozik. A legelőn is sok a feladat, hiszen télen a lovak mindig kapnak takarmányt (szénát és abrakot), valamint a lovakon takaró van, amit nem árt körbe nézni, van-e sérülés rajta, vagy akár a lovon. Ezeket a takarókat cserélni is kell, ha elszakadnak, vagy túl koszosak. Ezért könnyebb a kvaddal menni, mint gyalog. De szerintem ezt mindenki gondolja. Mondanom sem kell, hogy az én kedvenc feladatom ezért mindig az volt amit kvaddal kellett csinálni. Remek móka volt a munka mellett.


Én a kvaddal

A legelőket nem árt karban tartani, átvizsgálni a kerítést és a villanypásztort is, valamint az itatókat. Tavasszal van egy kis mérgező Jakabnapi aggófű, melyet el kell távolítani. Bár a lovak okosak és nem igazán eszik meg a rájuk veszélyt hozó gyomokat, de lehet, hogy a növényeket fiatal korukban kevésbé ismerik fel és lelegelik.
A számomra legmegdöbbentőbb feladat mindig az volt, hogy össze kellett szedni a trágyát a legelőkön. Igen jól olvassák kedves olvasók! Már írtam, hogy a legelők tekintélyes méretűek, így mikor először halottam, hogy ez lesz a feladat, igencsak meglepődtem. Ilyenkor fogtuk a műanyag szemestrágya szedő lapátot a kis gereblyéjével, és bepakoltuk a kvad utánfutóba a nagy vödrökkel együtt és kivonultunk a legelőkre trágyát gyűjteni. Na ez közel sem volt olyan jó móka. De hát ilyen is kell.

Azt hiszem mindent leírtam amit ide szántam. Ha valakinek felmerül valamilyen kérdés, az nyugodtan írhat a fórumomra.
Legközelebb a lóáplási szokásokba engedek betekintést. Tartsatok velem akkor is!



Ruzsits Erika
- Freddie -

Nincsenek megjegyzések:

"Bölcs embernek ló való, mert lóvá tesz az ember, s emberré a ló!"

Jókai Mór

Honnan látogatnak a blogra?